We zitten in de laatste maand van een bizar jaar. Een jaar waarin we ook vanuit ons HRM vakgebied met enorme veranderingen te maken kregen. Waar we voor de pandemie bezig waren met het binden en boeien van onze medewerkers vanuit een kantoor situatie, moeten we in de vernieuwde werksituatie nieuwe manieren bedenken om onze medewerkers verbonden te houden met de organisatie, collega’s en met klanten. Het is geen discussie meer. Remote en vanuit huis werken zijn blijvertjes. In de nieuwe omstandigheden ben ik benieuwd welke nieuwe aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden moeten we inzetten om medewerkers te verbinden, motiveren en gezond en vitaal te houden? Ik neem je mee in wat ik signaleer.
HR professionals aan zet
Vanuit het werkveld zie ik kleine initiatieven ontstaan. Dat varieert van een vergoeding om een gezonde thuiswerkplek in te richten tot online borrels en meet-ups in de buitenlucht. Wat de pandemie, en de daarbij horende maatregelen, mij heeft laten zien is dat heel veel organisaties en mensen flexibel zijn. Zij konden snel omschakelen naar een nieuwe werkwijze. Veelal vanuit huis.
Nu we bijna negen maanden verder zijn hoor ik vanuit medewerkers ook klachten over het thuiswerken. Klachten als veel thuis zitten, weinig in beweging zijn, het gevoel van de hele dag aan (moeten) staan. Minder plezier en inspiratie in het werk en verbonden voelen met collega’s.
Hier zijn wij als HR professionals aan zet. Om het ontevreden zaadje niet te laten ontkiemen in een florerende woekerplant, moet er een aangepast pakket met secundaire arbeidsvoorwaarden en aangepaste regels komen. Doel: medewerkers een duidelijke richtlijn geven en hen helpen met het invullen van het blijvend thuiswerken.
—
Vraag aan jou: Heb jij al geïnventariseerd wat de behoefte is van je medewerkers? En ben je al bezig met de strategie en aanpassen van de secundaire voorwaarden voor 2021?
—
Welke secundaire arbeidvoorwaarden pas jij aan?
Veranderende omstandigheden vragen om veranderende gebruikswaanwijzing. De oude secundaire arbeidsvoorwaarden zoals kantoorfruit, de gezonde lunch en gezamenlijke sport, borrel en teamactiviteiten sluiten niet meer aan op de nieuwe omstandigheden. Stel je eens voor. Wat als we voor elke medewerker een persoonlijk leefstijladvies opstellen? Zij krijgen dan op basis van een persoonlijke intake een handleiding voor een vitale en gezonde werkweek. Je geeft hiermee je medewerkers goede en onderbouwde richtlijnen, handvatten en inspiratie voor een fitte en gezonde leefstijl. Met als bonus voor jou: een bedrijf met vitale en gezonde medewerkers. Om de verbinding verder uit te bouwen kunnen medewerkers elkaar stimuleren om de veranderende voeding- en bewegingspatronen vol te houden. Ze inspireren elkaar en gaan gezamenlijk aan de slag met bewegings- en ontspanningsmomenten.
Sneak preview 2021
Naast mijn werkzaamheden als HR recruitment businesspartner ben ik gestart met de OERsterk coachopleiding. OER staat voor Ontspannen, Eten en Regelmatig bewegen op een manier waar we voor ontworpen zijn. Geen crash diëten, heftige sportprogramma’s en zweverige sessies. Maar een toegankelijke en duidelijke leefstijlmethode die ervoor zorgt dat je weer vitaal en fit bent.
Ik ben hier heel erg enthousiast over en ik ben super geïnspireerd door dr.Richard de Leth die een duidelijke en voor de huidige tijd ontzettend belangrijk missie heeft: ”zoveel mogelijk mensen manager van hun eigen gezondheid maken” Vanaf januari 2021 start ik met het aanbieden van de OERsterk-leefstijl advies programma’s voor organisaties en particulieren die vitaliteit prioriteit geven.
Kom met mij in gesprek, ik help je er graag bij. We hebben het samen over aangepaste secundaire arbeidsvoorwaarden en een vitale leefstijl handleiding voor je medewerkers.
Op naar een gezond en vooral vitaal 2021!
Nietzsche zei het al: ”Alle werkelijk grootse ideeën zijn wandelend ontstaan.” Een persoonlijk kennismakingsgesprek doe ik dan ook graag wandelend in de buitenlucht. Wanneer de benen beginnen te lopen beginnen mijn gedachten te stromen. Een ideële setting voor een creatieve en ontspannen kennismaking.